Wat is verwachtingsmanagement?

Verwachtingsmanagement is het managen van de verwachting

Het is de kunst van het beïnvloeden waarbij er ruimte is voor planmatig werken. Bij elke verandering in een organisatie, of bij een project is het verwachtingspatroon van de betrokkenen cruciaal. Wanneer het opgeleverde product niet voldoet aan de verwachting dan is het een slechte oplevering. Ook al voldoet het aan de vooraf opgestelde eisen. De verwachting is anders, dus voldoet het niet.Dit is te managen door de verwachting van de betrokken partijen bewust in de richting van de verandering te leiden (zonder al te veel manipulatie). Wanneer er elke keer onverwachte informatie komt, of wanneer de informatie oneerlijk is, is het niet mogelijk om aan verwachtingsmanagement te doen. Pas wanneer het resultaat beter is dan de verwachtingen van de betrokkene is deze persoon tevreden. Tips om aan de verwachtingen te kunnen voldoen:

  • Bespreek vooraf duidelijk de resultaten en verwachtingen
  • Doe geen aannames, en leg alle afspraken vast
  • Licht alle betrokken partijen in over welke inspanningen er nodig zijn
  • Wees realistisch
  • Bewaak continue de voortgang
  • Communiceer vroeg en vaak

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Comments

  1. merel 21/10/2012
  2. Lala 01/12/2012

Laat een bericht achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.