Wat is een influencer marketing platform?

Een Influencer Marketing Platform is een service

Een Influencer Marketing Platform is een systeem waar je gebruik kunt maken van influencers. Dit is natuurlijk wel een heel makkelijke uitleg, maar het is lastiger dan het lijkt. Laten we beginnen bij wat nu eigenlijk een influencer is, en waarom je steeds vaker influencers tegenkomt op reclame en marketing evenementen. Je zou een influencer kunnen zien als iemand die goed is in het ouderwetse mond-op-mond reclame: een influencer is eigenlijk iemand die anderen kan beïnvloeden. Waar het gaat om influencer marketing, dan gaat het dus heel vaak om iemand die veel volgers heeft op Instagram, maar het kan ook iemand zijn met een blog die door veel mensen gelezen wordt. Als je dus je merk, je product of iets anders meer bekendheid geven, dan kun je gebruik maken van een influencer om je product te promoten. Dit kan simpel zijn dus een foto van het product op Instagram te plaatsen, of een goeie review op een blog te plaatsen of van alles.

In deze tijd kan bijna iedereen een influencer zijn, want het gaat niet altijd om de grote aantallen (eerlijk toegeven, vaak wel natuurlijk). Maar als jij een leuk Instagram account hebt waar veel mensen van een bepaalde doelgroep op reageren, dan kan je ook influencer zijn/worden. Je hebt bijvoorbeeld een account waar je leuke foto’s van een kat op plaatst, andere mensen volgen dit, liken het en geven commentaar. Het zijn mensen met interesse in katten, hebben wellicht zelf een kat en zijn dus interessant voor een producent van kattenvoer of kattenspeeltjes, etc. Het probleem van het influencen is vaak het vinden van de juiste persoon. En daarom zijn er speciale websites waar influencers en adverteerders samen komen: een Influencer marketing platform.

Je kunt hier je blog, je Twitter account of je Instagram account aanmelden, en dan geef je meestal wat gegevens op (of deze worden via allerlei connecties opgehaald). Het gaat hierbij om informatie als het geslacht van je volgers/bezoekers, de gemiddelde leeftijd, de locatie, etc. Dit is nuttig om dit kanaal in een doelgroep te kunnen plaatsen. Want ook een adverteerder kan zich aanmelden op het platform en aangeven naar wie men op zoek is: mensen die houden van katten, of sportieve mensen met veel blessures, of gewoon vrouwen tussen de 30 en 40 jaar oud. Het influencer marketing platform kan dan deze twee bij elkaar brengen zodat er een campagne geplaatst kan worden. De influencer kan hiermee dus geld verdienen, of een product en de adverteerder komt in beeld bij de juiste doelgroep. Voor beide partijen is dat dus fijn.

Tags: , , , , , , ,

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.