iDIN is een identiteits bevestigingstool
iDIN is een dienst van Nederlandse banken die begin 2016 is gestart. Het nieuwe iDIN lijkt een beetje op iDeal en is een manier om je identiteit bij een website te bevestigen. Om identiteitsfraude te bestrijden heeft de Betaalvereniging Nederland in samenwerking met de Nederlandse banken dit nieuwe systeem opgezet. Niet alleen de naam, maar ook het inlogscherm van iDIN lijkt op iDeal: de technologie erachter komt dan ook van iDeal. Als consument geef je toestemming om de bank gegevens te verstrekken aan de derde partij (denk aan een webshop, maar ook aan verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties, etc.), zodat je geen aparte inlog hoeft te onthouden. Het is ook mogelijk om persoonlijke gegevens te delen met de webshop, als je inlogt met iDIN kan (indien je toestemming geeft) automatisch je naam en adresgegevens ingevuld worden. Als webshop eigenaar kun je er dus voor kiezen om mensen een account te laten maken (en in te laten loggen) via iDin (net als dat je nu vaak via Facebook of GooglePlus dit kan doen).
Tags: account, bank, Bestrijden, betaal, betalen, betalingsverkeer, consument, fraude, ideal, idin, maatschappijen, overheid, persoonlijke, systeem, Veilig, verzekering