Geurmarketing is marketing met geur
Geurmarketing is in opmars als een van de marketingmix kanalen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat onze reuk 75% van onze emoties beïnvloedt. Steeds meer bedrijven zetten geurmarketing in om de emoties van klanten positief te beïnvloeden. Klanten die zich prettig voelen besteden namelijk meer geld. Nog een voordeel is dat klanten langer tijd besteden in een winkel of zaak waar het lekker ruikt. Tot slot kan een specifieke geur de klanten herinneren aan hun bezoek aan deze winkel of dit bedrijf.
Een typisch voorbeeld van geurmarketing is de zalige geur bij de warme bakker. Deze geurbeleving zorgt er dikwijls voor dat klanten met meer de deur uitlopen dan alleen aan halfje wit. De aangename geur van vers gebakken brood werkt als een verleider.
Hebben wij het over herinneringen, dan kan je bijvoorbeeld denken aan de chloorlucht van een zwembad. Ruik je deze lucht, dan gaan je gedachten dikwijls terug naar je zwemles tijd.
Bij geurmarketing is het cruciaal het juiste aroma te verspreiden die de positieve kenmerken van een product of dienst versterken. Denk hierbij aan de geur van leer in een meubelzaak of een subtiele olielucht in een autoshowroom. Ook de algemenere anti-stress aroma’s bewijzen hun dienst bij tandartsen, maar ook bij specifieke bedrijven.
PublicDomainPictures / Pixabay
Tags: aroma, bakker, brood, gebakken, geur, geurmarketing, klanten, marketing, positief, wetenschappelijk onderzoek, zwembad